Kaikkihan me tiedämme, että terveyden peruspilarit rakentuvat merkityksellisen tekemisen, palauttavan levon, hyvän ravinnon ja riittävän liikunnan ympärille. Perusasioiden lisäksi jokaisella meistä on omia, hyväksi koettuja tapojamme vaalia terveyttä ja hyvää oloa. Kesän kunniaksi julkaisemme Valon osteopaattien omia terveysniksejä, joista toivottavasti on vielä enemmän iloa näin jaettuna.

Sarjamme aloittaa osteopaatti Erja Syvänne.

Mitä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen sanasta ”terveys”?

Terveys on käsitteenä laaja ja on jokaiselle henkilökohtaista, milloin kokee itsensä terveeksi. Itselleni terveys tarkoittaa voimavaroja ja sisäistä voimaa. Voi kokea terveyttä, vaikka olisikin jotain vaivaa kehossa. Terveys on hyvää oloa olla omassa kehossa. Koen sellaista oloa kun ei ole stressiä, saa olla ulkona, näkee ystäviä tai nauttii siitä, että voi vaan olla. Terveys on tasapainoa rentouden ja tekemisen välillä.

Minkä terveysniksin haluaisit jakaa Valon blogin lukijoille?

Nukun 15 minuutin päiväunet.  Ei saa nukkua enempää kuin vartin, tai jos nukkuu, niin sitten iltaan tarvitsee lisää aktiviteettia tai mahdollisuuden venyttää vähän seuraavan päivän rytmiä. Päivällä uni tulee tosi nopeasti jos on oikeasti unen tarpeessa. Meillä on onneksi töissä mahdollisuus ottaa tirsat kesken päivän. Kesällä päikkärit kannattaa mahdollisuuksien mukaan nukkua ulkona eli ottaa ns. puistopäikkärit.

Tämä vinkkihän sopiikin erinomaisesti kesälomaa viettäville! Terveyden vaalimisen ei aina tarvitse vaatia ponnistelemista. 🙂 Millä tavalla sinä annat periksi terveydelle?

Erja päikkäreillä

Erjan terveysvinkki: nuku päiväunet!