Lantio on kehomme keskipiste, jonka toiminnan häiriöt voivat heijastua kauaskin aiheuttajastaan. Lantiokipu voi olla paikallista tai säteillä pakaraan ja alaraajaan tai ylöspäin kohti selkärankaa ja kallonpohjaa. Naisilla kuukautiskivut ja raskauden aikaiset liitoskivut voivat myös helpottua osteopaatin lantion alueen käsittelyllä.

Tarkoituksenmukaisesti toimiessaan lantio muodostaa vankan perustan selkärangan liikkuvuudelle ja asennolle sekä hyvälle alaraajojen linjaukselle. Lantiokivun taustalla voi olla lantion virheasennot tai kehon kompensaatio, jotka voivat aiheuttaa oireiluja myös alaselässä, nivusissa, SI-nivelissä tai välillisesti koko selkärangan ja kallonpohjan alueella. Myös säteilyoireet pakaraan ja takareittä pitkin kohti jalkaterää voi johtua lantion toimintahäiriöistä. Lantion alueelle kiinnittyy paljon isoja lihasryhmiä, joiden toiminnan tasapainoisuuden häiriintyminen voi olla yksi lantiokivun aiheuttajista.

Liitoskivut ja raskaudenaikainen hoito

Lantiokori on usean luun kokonaisuus, joiden välillä on normaalisti vain pientä liikettä sallivat, vahvoilla ligamenteillä sidotut liitokset. Raskauden aikana keho on muutoksessa, jolloin SI-nivelet ja häpyliitos kuormittuvat aikaisempaa enemmän. Raskauden aikaisesta lantiokivusta käytetään myös nimitystä liitoskivut. Liitoskipuihin liittyy usein hormonaalisista tekijöistä johtuva sidekudosten löystyminen. Liitoskivut tuntuvat tyypillisesti vihlovana tai pistävänä tuntemuksena lantion alueelle kävellessä tai makuuasennossa vaihtaessa asentoa.

Raskaudenaikaisessa osteopaattisessa hoidossa tuetaan äidin muutoksessa olevaa kehoa. Liitoskipujen hoidossa ylimääräistä jännitystä vähennetään lantiosta sekä lantionpohjasta ja hoidetaan mahdollisia virheasentoja. Osteopatialla voidaan hoitaa ja helpottaa myös muita raskauden aikaisia vaivoja kuten päänsärkyä, närästystä sekä turvotusta. Raskausaika on ainutlaatuista naisen elämässä, joten kipujen kanssa ei kannata jäädä odottelemaan. Osteopatialla saadaan apua moniin turhan normaaleina pidettyihin raskausajan vaivoihin, vieläpä usein erittäin hallävaraisilla ja miellyttävän tuntuisilla hoitotekniikoilla. Hoidossa otetaan aina huomioon raskauden vaihe ja siihen liittyvät turvallisuustekijät.

Kuukautiskipu

Lantiokipu ei ole aina lähtöisin tuki-ja liikuntaelimistön rakenteista. Kuukautiskipu voi tuntua alavatsalla, lantiossa tai alaselässä ja säteilykipu reisiin päin on myös mahdollista. Kuukautiskipuun vaikuttavat paljon hormonaaliset tekijät, mutta myös lantion alueen rakenne ja toiminta kuten hermosto ja verenkierto. Kohdulla on lukuisia sidekudoskiinnityksiä lantion luisiin rakenteisiin. Virheasennot ja muut toiminnalliset häiriöt lantiossa voivat korostaa kuukautiskipuja ja aiheuttaa esimerkiksi turvotusta. Epätarkka lantiokipu voi myös johtua erilaisista kohdun sairauksista kuten endometrioosista. Miehillä puolestaan eturauhanen voi oireilla ristiluun alueella.

Kattavan alkuhaastattelun sekä tutkimisen perusteella sisäelimistä johtuvat ja lääkärin hoitoa vaativat oireet tunnistetaan osteopaatin vastaanotolla. Jos vasta-aihetta hoidolle ei ole, keskitytään kuukautiskivun hoidossa normalisoimaan lantion ja lannerangan toimintaa, lantion elinten hermotusta sekä tehostamaan verenkiertoa ja lymfakiertoa. Kohdun ligamenttien hoito tehdään vatsan päältä ja on kivutonta.

Varaa aika